På 70-tallet besto verdien i foretak av 80 % tradisjonelle, materielle verdier, som maskiner, utstyr, varer, penger, anlegg, lokaler mv., og 20 % av immaterielle verdier (se nedenfor). Nå er størrelsen på verdiene motsatt, slik at immaterielle rettigheter normalt utgjør hele 80 % av verdiene, mens de mer tradisjonelle verdiene utgjør bare 20 %.
Det er derfor tilsvarende viktig for foretak å opparbeide og skaffe seg immaterielle rettigheter, sikre og utnytte dem, og i tillegg beskytte dem mot andres misbruk og snylting.
Advokat Morten Bryn har arbeidet spesialisert med immaterialrett i en årrekke, og innenfor alle immaterialrettens områder.
Immaterialrett omfatter bl.a.
- Varemerke
- Foretaksnavnerett
- Opphavsrett
- Design
- Domene
- Markedsrett
- Know-how
- Databaserett
- Personvern -se her
- Kontraktsrett som vedrører immaterielle rettigheter
Advokat Morten Bryn bistår med å undersøke, anskaffe/søke/opparbeide, forhandle om, sikre, beholde, videreutvikle og håndheve immaterielle rettigheter. Han bistår også i tvistesaker, både utenrettslig, ved behandling i behandlingsorganer og ved rettslig behandling. Det gis bistand både ved ordinære rettslige tvister, samt ved midlertidig forføyning. Advokaten bistår også i forbindelse med avtaler om lisensiering, forhandleravtaler/agentur, franchise mv. Det gis også bistand med utvikling av varemerkestrategi.
Varemerke
Varemerke er et kjennetegn, som skiller et produkt eller en tjeneste fra andre. Det finnes etter hvert en god del typer varemerker, -både figurer, tekst, lyd, slagord, tall og bokstaver, former og linjer og såkalte kombinertmerker, som inneholder flere av disse elementene. Det finnes også tredimensjonale varemerker.
Hensikten med et varemerke er bl.a. å gi grunnlag for gjenkjennelse og positive assosiasjoner, slik at kunden velger ditt produkt eller din tjeneste, fremfor noen andres. Et varemerke vil derfor kunne ha stor verdi for merkevarehaver.
Å anskaffe og/eller opparbeider seg varemerke(r), sikre disse, samt avdekking av snylting og misbruk med påfølgende håndheving, vil dermed kunne være avgjørende viktig for en bedrift.
Foretaksnavnerett
Et firmanavn gir rettigheter, bl.a. i form av beskyttelse mot andre navn og varemerker. Navnevalget bør derfor ha betydning for, og i en del tilfeller være en del av grunnlaget for markedsføringsstrategien.
På samme måte som ved varemerke, innebærer foretaksnavnet en viktig verdi for foretaket. Det bør legges ressurser i både anskaffelse, sikring, vedlikehold og håndheving overfor konkurrerende og kanskje nærgående andre.
Patentstyret er klagemyndighet for klager over firmanavn.
Generelt pleier man å si foretaket bør unngå å bruke beskrivende ord i navnevalget, og velge et fantasiord. Samlet gir dette langt bedre beskyttelse enn alternativene, samtidig som det da naturlig nok må legges mer krefter i både å gjøre navnet kjent og som et navn forbundet med positive assosiasjoner som kvalitet, pris, leveringsdyktighet mv.
Opphavsrett
Lov om opphavsrett til åndsverk (åndsverkloven) fastsetter grunnleggende og nærmere bestemmer om hva som er et åndsverk og hvilke rettigheter opphaveren til et åndsverk har.
Åndsverk er definert som «litterære eller kunstneriske verk av enhver art, som er uttrykk for original og individuell skapende åndsinnsats» og eksemplifisert. Det dreier seg om et stort spenn, som favner bl.a. musikk, maleri, scenekunst, film, fotografi, skulptur, veving, tekster av alle slag, både korte og lange og skjønnlitterære og av faglitterær art, samt kart og oversettelser.
Den som har opphavsrett, har kort fortalt enerett til å råde over verket ved å fremstille eksemplarer av det og gjøre det tilgjengelig for allmennheten.
Opphavsretten til et åndsverk er på samme måte som varemerke og foretaksnavn en immateriell rettighet som kan være av stor betydning og verdi, som kan utnyttes økonomisk. Retten kan også brukes til å holde verket hemmelig. Retten bør imidlertid sikres så godt det lar seg gjøre og rettighetene håndheves, slik at den bevares og ikke utnyttes av andre.
Advokat Morten Bryn har bistått bl.a. lærebokforfattere, musikere, rettighetshavere/forlag og andre kunstnere/rettighetshavere.
Ta kontakt:
- Telefon 45 03 27 48
- Epost Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
- Kontaktskjema